ARIZTOTELES MUSIC


Band email marketing also visit us @ http://www.reverbnation.com/ariztoteles. TO VISITORS, please support our band in http://www.reverbnation.com/ariztoteles. Mark likes, become fans, and Play the music on the site. for this blog keep going,build friendship,and community

BILA MALAIKAT MENCABUT NYAWA

Kamis, 28 Februari 2008

Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda: "Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."


Sambung Rasullullah s.a.w.. lagi: "Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah s.w.t. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:

"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah s.w.t." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah s.w.t. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain."

Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah s.w.t. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu.

Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."

Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir."

Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah."

Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah s.w.t. Kemudian Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah Allah s.w.t. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah s.w.t.

Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah s.a.w.: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Tanda-Tanda Saat-Saat Kematian

“Bagaimana kamu kufur (ingkar) dengan Allah dan adalah kamu itu mati maka kamu dihidupkan, kemudian kamu dimatikan kemudian kamu dihidupkan kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan” (Surah Al-Baqarah : Ayat 28)

Adapun tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.

Rasulallah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda.

Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.

Adapun riwayat-riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah s.w.t. tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah s.w.t. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah s.w.t.

Adapun tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan:

Tanda 100 hari sebelum hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah s.w.t. kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah s.w.t. Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda Akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah s.w.t. yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.

Sesungguhnya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah s.w.t. semoga kita adalah di antara orang-orang yang yang dipilih oleh Allah yang akan diberi kesedaran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah s.w.t. mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.

Walaubagaimanapun sesuai dengan sifat Allah s.w.t. yang Maha Berkuasa lagi Maha Pemurah lagi maha mengasihani maka diriwatkan bahawa tarikh mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dengan amalan doa iaitu samada doa dari kita sendiri ataupun doa dari orang lain. Namun ianya adalah ketentuan Allah s.w.t. semata-mata.

Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah s.w.t. serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. samada di dunia mahupun akhirat. Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah s.w.t. dan apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

BLACK METAL & SATANISM

Rabu, 27 Februari 2008

Saya tidak akan menanggapi komentarnya mengenai punk dan hardcore, karena saya memang tidak peduli. Yang menarik adalah komentarnya mengenai Black Metal. Ia mengatakan bahwa band-band Black Metal Indonesia itu seperti Srimulat, seperti pelawak. Saya tidak ingat penjelasannya mengenai hubungan band Black Metal lokal ini dengan srimulat. Yang jelas alasan ketidaksukaannya terhadap band Black Metal lokal karena band lokal kita, tidak seperti band luar, beraninya menghina agama orang lain bukannya agama sendiri.

Dari tulisan tersebut saya mengambil kesimpulan bahwa band Black Metal lokal kita, jika ingin hebat dan diakui seperti band Black Metal luar harus berani menghujat dan mencerca agamanya sendiri, dalam hal ini Islam yang merupakan agama dengan penganut terbesar di Indonesia….Kedengaran bodoh ya?

Ini yang membuat saya terusik, apakah memang menghujat agama sendiri itu merupakan suatu keharusan dalam Black Metal? Trus alasannya apa? Dengan pertanyaan ini didalam kepala, saya mencoba mencari jawaban dengan browsing di internet tentu saja, dan dengan berkunjung ke beberapa situs dan membaca beberapa artikel dan interview, akhirnya saya punya kesimpulan seperti ini:

Satanisme dalam Black Metal menurut saya terbagi dua, sekedar gimmick (image yang dibentuk hanya untuk keperluan publisitas) dan way of life. Contoh Black Metal yang sekedar gimmick adalah Venom, Bathory dan tentu saja Cradle of Filth dan juga hampir semua band Black Metal diluar wilayah Norwegia. Mengenai band-band Norwegia ini, orang-orang Inggris dulu sering menertawakan mereka karena mereka (Band Norwegia) justru lebih serius dalam menanggapi Venom. Menanggapi ledekan dari orang-orang Inggris ini, para pengikut Black Metal di Norwegia mengancam akan menyerang band-band Inggris yang melakukan tur di Norwegia, seperti yang akhirnya dialami oleh Paradise Lost.

Satanisme sebagai way of life dalam Black Metal dipelopori oleh band-band Norwegia seperti Mayhem, Burzum dan Darkthrone di akhir 80-an dan awal 90-an. Dengan Oystein Aarseth (alias Euronymous, gitaris Mayhem) sebagai orang nomor satu dan Varg Vikernes (alias Count Grishnackh, Burzum) sebagai tangan kanannya, Inner Circle dengan kedua belas anggotanya termasuk Ihsahn, Samoth dan Faust (Emperor) dan Fenriz (Darkthrone) memimpin komunitas Black Metal Norwegia. Inner circle inilah yang menentukan arah pergerakan Black Metal di Norwegia, mereka lah yang menyusun rencana yang nantinya akan dilaksanakan oleh mereka yang berada di Outer Circle. Dan terbakarlah sekitar 14 gereja sejak 1992 dan beberapa penyerangan terhadap band-band metal yang tidak sepaham dengan mereka.

Tokoh paling populer dalam pergerakan Black Metal Norwegia ini tentu saja adalah Kristian Vikernes yang kemudian berganti nama (kalian tentu tahu alasannya) menjadi Varg Vikernes yang kemudian lebih dikenal sebagai Count Grishnackh, motor dari Burzum. Varg tercatat telah membakar setidaknya 4 gereja dan untuk itu telah beberapa kali ditahan oleh polisi dan wajahnya menghiasi halaman beberapa media setempat. Namun berkat pengaruhnya dalam komunitas Black Metal tak seorang pun yang berani buka mulut dan akhirnya dia kembali bebas karena polisi tak memiliki bukti apa-apa. Varg kemudian ditangkap karena terbukti membunuh Oystein Aarseth alias Euronymous pada pagi hari 10 Agustus 1993 dengan 23 tikaman dipunggung dan lehernya. Varg akhirnya dihukum 21 tahun penjara atas tuduhan pencurian dan pemilikan 125 kg Dinamit dan 26 kg Glynite, pembakaran 4 gereja, perampokan, dan pembunuhan tingkat satu.

Hal yang paling menarik perhatian saya adalah filosofi dari pergerakan Black Metal Norwegia ini, alasan kebencian mereka terhadap Kristen sama sekali tidak seperti yang saya bayangkan selama ini. Satanis dalam konteks mereka berbeda dengan Anton LaVey dan Crowley. Mereka melawan Kristen dengan tujuan untuk mengusir mereka dari Norwegia dan mengembalikan kembali budaya Pagan kuno dan kebangkitan budaya-budaya Viking kuno seperti misalnya pertumpahan darah dan membunuh untuk pembalasan dendam. Mereka sangat membenci Kristen yang begitu mengagung-agungkan kelemahan dan atas simpati mereka kepada mereka yang lemah dan membutuhkan pertolongan. Oleh karena itulah Inner Circle menggagaskan ide untuk membakar simbol kebanggaan Kristen di Norwegia, gereja-gereja kuno indah yang terbuat dari kayu. Mereka berharap orang-orang Norwegia segera tersadar bahwa mereka tetap merupakan anak-anak Odin (dewa bangsa Viking).

Dan berikut ini beberapa tanggapan Count Grishnackh seputar beberapa issu penting. Alasan saya memilih dia sebagai referensi karena dia merupakan orang nomor 2 dalam elite Black Metal Norwegia, dan juga Euronymous sendiri jarang memberikan komentar, apalagi dia memang sudah nggak bisa ngomong lagi.
Intinya adalah saya tidak suka dengan tuduhan tolol dan tidak berdasar seperti itu jadi bagi kalian yang tidak mengerti dan tidak faham janganlah sekali-kali anda berargumen bahwa black metal adalah satanisme,satanisme adalah black metal!!!

Bandungmagazine

Amalan Black Metal Memesung Iktikad

Jawaban: Kemunculan kumpulan musik Black Metal, juga anggotanya sebenarnya telah lama wujud, terutamanya di negara Barat. Begitu juga di negara kita ini. Ia menjadi tumpuan umum apabila didedahkan oleh media massa secara terbuka dan dianggap sebagai gejala buruk, biarpun ia dikatakan tidak mengancam kestabilan negara dan masih di peringkat tidak merbahaya.

Tidak diketahui secara khusus punca dari mana muzik Black Metal itu bermula, tetapi dikatakan dari negara Scandinavia, seperti Finland, Sweden dan ia mempunyai pengikut ataupun kumpulannya sendiri.

Terdapat banyak nama yang berbeza bagi kumpulan ini seperti Therion, Dark Throne dan sebagainya, di mana nama-nama ini tidak asing bagi peminat- peminat muzik berkenaan. Liriknya lebih menumpukan kepada antiagama, antiketuhanan dan pemujaan terhadap alam ghaib iaitu syaitan.

Mereka ini menjadi idola peminat muzik tempatan yang disalurkan melalui pita video atau cakera padat yang diimport. Akibat taburan album kumpulan ini yang begitu mudah diperolehi, mereka meniru dan melakukan perbuatan yang sama yang juga akhirnya membentuk dan mengumpul pengikut-pengikutnya, yang terdiri daripada golongan remaja. Dari sinilah lahirnya kumpulan- kumpulan tertentu seperti kumpulan Black Alert, Hip-Hop, Nazi, Skin, Punk, King of Union Murkies Manzine dan sebagainya.

Kumpulan dari Barat ini mengadakan konsert secara tertutup. Anggota kumpulan menyapu muka dengan warna putih dan menghitamkan bahagian mata dan mulut dengan memakai aksesori tajam di leher, di lengan, membawa tengkorak binatang dan lilin sebelum persembahan dimulakan. Mereka juga mengucapkan mantera atau ungkapan-ungkapan tertentu, seperti mantera pemujaan untuk menaikkan semangat mereka yang hadir di samping untuk menghayati irama juga lirik lagu yang didendangkan.

Persembahan muzik Black Metal di luar negara disertai dengan upacara membakar kitab Injil di samping menyimbah air berwarna merah. Lebih teruk daripada itu, ada di antara mereka bertindak ganas dengan membunuh binatang untuk dikorbankan sebelum konsert dimulakan.

Ahli kumpulan Black Metal tempatan sebahagian daripadanya berpakaian serba hitam sebagai identiti kumpulan, lengkap dengan aksesori seperti gelang, rantai dan sarung tangan. Memakai rantai leher, rantai tangan, terutamanya ketika menghadiri konsert gig. Ada kumpulan yang memakai lambang pentagram, ataupun bintang bucu lima, ataupun logo bulat di tengah- tengahnya terdapat huruf Y terbalik dengan hiasan empat lambang salib.

Pertukaran maklumat di antara ahli kumpulan dilakukan melalui majalah yang memuatkan maklumat mengenai persembahan gig, keterangan mengenai album terkini serta berita semasa tentang kumpulan Black Metal di luar dan dalam negeri. Ruangan untuk mencari kenalan baru atau bertukar-tukar album boleh diperolehi dari majalah yang dikenali sebagai Fanzine. Kerana itulah aliran muzik yang mempunyai lirik dan aliran seperti ini terus menerus hidup di kalangan remaja tempatan, terutamanya oleh mereka yang terpengaruh dengan muzik Barat.

Selain hubungan ini, terdapat rangkaian antara peminat Black Metal tempatan dengan peminat negara jiran. Mereka juga mengadakan perjumpaan di tempat-tempat tertentu untuk bertukar-tukar maklumat, menghubungkan ikatan antara satu sama lain. Kegiatan ini menyebabkan pengaruh Black Metal terus wujud seumpama api dalam sekam.

Menurut laporan sebuah akhbar harian baru-baru ini, bahawa pengikut kumpulan ini mempengaruhi pelajar menyertai kumpulan mereka kononnya bertujuan membenci agama Kristian. Untuk membuktikannya, pengikut diminta memakai salib terbalik. Ahli lama dikehendaki memijak al-Quran, minum darah kambing hitam, memuja syaitan di tempat sunyi dan terbabit dalam pesta seks. Adalah dipercayai kumpulan itu di peringkat tinggi dibiayai oleh pihak-pihak tertentu dari luar negara. Sesetengah ketua kumpulan di peringkat rendah diberi wang saku sebanyak RM500.

Berdasarkan keterangan di atas ternyata bahawa aktiviti ini adalah merupakan satu kegiatan yang terancang untuk memesungkan iktikad seseorang, terutamanya golongan remaja, melalui hiburan muzik, yang terangkum di dalamnya seni kata memuja syaitan (alam ghaib).

Mesej yang diserapkan ialah antiketuhanan atau agama ataupun menolak kewujudan Tuhan, yang juga mengamalkan seks rambang dan keganasan. Jelasnya, tujuan utama kegiatan ini ialah untuk memesungkan iktikad seseorang, melalui naluri nafsu diri, iaitu keseronokan hiburan muzik dan mengambilkan seks rambang. Amalan ini boleh memesungkan iktikad seseorang yang boleh menyebabkan berlakunya riddah.

Seseorang itu boleh terkeluar daripada agama Islam yang dianuti, dengan salah satu daripada tiga sebab:

  1. Niat: berniat atau bercita-cita ingin keluar dari Islam (menjadi kafir), sepe rti berniat menjadi Kristian, biarpun niat itu dikaitkan dengan masa tertentu, seperti esok hari, bulan depan dan sebagainya, ataupun niat keluar Islam disandarkan kepada sesuatu, seperti seseorang yang mengancam keluar Islam kalau apa yang dituntut tidak dipenuhi.

Begitu juga dengan orang yang menemui pegawai-pegawai tertentu meminta nasihat dengan menyatakan niatnya hendak keluar Islam.

  1. Perkataan: Menyebut dengan sengaja perkataan-perkataan yang bertentangan dengan hukum-hukum Islam, sama ada berkaitan dengan ibadah, tauhid dan sebagainya. Perkataan tersebut hendaklah jelas, boleh ditafsirkan sebagai perkataan yang boleh menyebabkan seseorang itu murtad, seperti mengatakan Allah itu berjasad. Begitu juga dengan orang yang menafikan adanya Allah, menafi Allah itu pencipta alam, menafikan kerasulan 25 orang rasul yang wajib diketahui dan mendustakan risalah rasul-rasul.

Murtad boleh terjadi jika seseorang itu menghalalkan sesuatu yang diharamkan seperti arak, zina dan lain-lainnya, ataupun sebaliknya, iaitu mengharamkaan sesuatu yang halal seperti berjual beli yang nyata, kahwin dan sebagainya.

  1. Perbuatan: Orang yang sujud kepada berhala, matahari, bulan dan sebagainya dihukum murtad. Begitu juga jika seseorang itu rukuk kepada selain daripada Allah dengan niat membesarkan objek tersebut sama seperti membesarkan Allah.

Ada beberapa mesej, apabila dia pakaikan ia akan memperlihatkan bukti yang menyebabkan seseorang itu murtad, iaitu memuja syaitan yang diluahkan berulang-kali menurut runtunan muzik, antiketuhanan, agama atau pun menolak kewujudan Tuhan.

Untuk membangkitkan ransangan kaum remaja menyertai kumpulan ini, muzik Black Metal dijadikan teras lalu diiringi dengan amalan seks rambang yang memangnya menjadi buruan mereka yang tidak mempunyai pegangan hidup.

Faktor menyebabkan seseorang itu terlibat dengan kegiatan seperti ini mungkin berbeza, walaupun demikian ia boleh dibahagikan kepada dua punca utama, iaitu faktor dalaman dan luaran. Faktor dalaman, ialah kerana tidak adanya pemahaman agama. Seseorang yang memahami agama, yang tahu bahawa murtad adalah terkeluar daripada Islam dan tempatnya kekal di neraka, biar betapa jahat dan rakus kehidupannya, sama ada ia seorang penyamun, pelacur, penjenayah tidak akan melakukan perbuatan yang menyebabkan murtad, seperti antiTuhan dan memuja syaitan.

Seseorang Islam, biar betapa banyak dosa dilakukan, dia akhirnya akan dimasukkan dalam syurga, iaitu setelah dibalas kejahatannya di neraka. Hal ini berbeza dengan orang yang murtad, yang akan kekal di neraka selama- lamanya.

Mereka yang tidak mempunyai didikan agama selalunya lahir daripada keluarga yang tidak menghargai agama, hasil akibat tidak dididik dengan agama. Keadaan seperti memilih darjat seseorang sama ada seseorang itu ternama, terpelajar atau miskin. Hal demikian menyebabkan ikatan kekeluargaan longgar, lebih-lebih lagi mereka yang lahir daripada rumah tangga yang porak poranda.

Latar belakang seperti ini menyebabkan anak-anak terasa hidup dalam rumah seumpama kosong, tanpa kasih sayang juga pengawasan. Untuk memenuhi kekosongan tadi, anak-anak ini keluar menemui peer group, lalu akhirnya mereka terpengaruh oleh teman-teman tadi.

Sesetengah daripada mereka yang terlibat tidak memahami langsung tentang kegiatan dilakukan itu boleh memesungkan iktikad, iaitu murtad. Mereka melibatkan diri semata-mata kerana berseronok. Jiwa mereka sesuai dengan aliran muzik ganas dan keras.

Sesetengah remaja hidup tidak ubah seumpama buih di air bah ataupun daun- daun lalang. Begitu mudah terpengaruh dengan budaya luar. Kerana itu apabila wujud kumpulan-kumpulan tertentu yang berusaha memesongkan kepercayaan mereka, mereka mudah terperangkap. Lebih-lebih lagi dengan adanya sogokan seks bebas, habuan wang ringgit dan kumpulan yang dianggotai yang menjadi kebanggaan. Kegiatan kumpulan ini terus menerus menular melalui risalah-risalah juga cakera padat yang mudah didapati.

Kegiatan ini adalah merupakan langkah pemesungan iktikad yang disalurkan melalui muzik. Kalaulah najis dadah berupaya memusnahkan ketahanan fizikal individu, kegiatan muzik Black Metal pula menyebabkan pemesungan iktikad. Gejala-gejala ini sudah lebih daripada cukup untuk memusnahkan sesuatu umat kalau tidak segera ditangani

Dikutip dari www. Tutor.com.my Portal Pendidikan Utusan 2001-2007 © Hak Cipta Terpelihara
UTUSAN MELAYU (M) BERHAD, KUALA LUMPUR

BLACK METAL

Selasa, 26 Februari 2008

Black metal diawali oleh band Venom pada tahun 1982 lewat album berjudul Black Metal. lalu diikuti oleh band-band seperti Bathory, Mayhem, Mercyfull Fate, Hellhammer/Celtic Forst. semua band ini ter-Influence sama Venom. Band Black metal masih cenderung bermain Thrash metal. Pada awal 80an sampai 90an, Black metal sangat berkembang di daerah Skandinavia oleh band diatas tadi. Jenis musik metal ini juga termasuk jenis metal underground. Black metal mempunyai Sub-genre bernama NSBM , Neo Nazi Black metal dua komunitas tersebut termasuk yang berpengaruh di komunitas Underground.

Band yang terkenal dari jenis musik ini adalah Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Dark Funeral, Emperor dan Immortal

Karakter Black Metal

Berikut ini gaya dan ciri-ciri permainan band-band Black Metal:

Gitar

Cepat, didalam Rhytm gitar yang cepat, terselip melodi gitar yang samar-samar dan lama-lama berubah menjadi Alternate picking dan tremolo pick Distorsi yang banyak memainkan Power chord. Seteman gitar sama persis seperti Death metal. Di Chord D atau Chord C atau lebih rendah lagi.

Drum

Double bass drum sangat tipis jika dimainkan, sangat bertenaga, kadang bersama-sama dengan pukulan Snare Drum dengan gaya meledak-ledak (hentakan keras). Kadang kita hanya akan mendengarkan bass drum yang berbunyi sedetik. Kadang, drum juga bisa bermain sangat lambat, Tergantung suasana musik. Bahkan ada kalanya band-band seperti Burzum atau Xasthur sering tidak menggunakan drum dibeberapa lagu.

* Beberapa band menggunakan drum mesin untuk performa lebih baik.

Lirik, Vokal

Lirik dinyanyikan dengan jelas. Bernuansa kikir, setan yang mengingatkan kepada penyiksaan, dan ini sudah menjadi standar band-band Black Metal. Ada yang dinyanyikan bersatu seperti simponi. Lalu band-band Black metal menamakanya Symphonic Black Metal Banyak juga yang sering dinyanyikan laki-laki dan perempuan seperti lagu-lagu simponi Gregorian.

Sering ada efek di vokalnya dan membuat suara seperti Atmospher. Lirik sering mengambil kata-kata yang berbau setan, penyembahan berhala, dewa-dewa kuno, tema gaib yang mengutuk agama Kristen (Anti Chrisi).

Lirik bertema perang, udara dingin, kegelapan, hutan, dan lingkungan alami di eropa.

Keyboard

Biasanya setingan keyboard, biola, choir, dan organ menyerupai setelan musik gereja supaya meniru suara Kathedral dan orkestra yang terasa sejuk, dingin, samar dan menyedihkan.

Performa

Tidak suka bermain live dan lebih cenderung bermain gaya. Beberapa band Black Metal seperti Darkthrone menolak untuk bermain live. Banyak juga solo Black Metal seperti Clandestine Blaze, Burzum, Leviathan dan Xasthur juga menolak bermain live karena mereka terdiri dari 1 anggota. Tetapi satu band seperti Satanic Warmaster, bermain bersama musisi ekstra secara khas demi/untuk maksud kinerja live.

Jumlah band dengan seorang line-up penuh, seperti Borknagar, Emperor, Gorgoroth, Neurotic of Gods dan Dark Funeral memainkan konser langsung.

Rata-rata band ingin terlihat tampil se-mengerikan mungkin. Kebanyakan band mengecat muka mereka menyerupai mayat (Corpse Paint), dan ini telah menjadi standar musik Black Metal.

Gelombang Pertama

Bibit Black Metal ditanam diawal 80'an yang dikenal sebagai "Gelombang Pertama", ilham paling awal diawali oleh band-band dari Inggris. Lewat band dari britania raya, Venom lewat album debutnya 'Welcome to Hell. Setelah perpecahan dari NWOBHM Metal lebih cenderung mengalami masa dimana band-band lebih mementingkan masa depan gaya dari pada suara/sound.

Gaya pakaian/busana seragam bisa juga mirip yang dipunyai band-band Black Metal; Pantalon kulit, spiked aksesori pergelangan, dll. Personil band juga bisa memakai nama-nama samaran seperti yang dipakai oleh band tersebut: Venom, Mayhem, Graveland, Godkiller, dll.